Logowanie
Załóż konto
6. Dołącz do programu
7. Kampania rebrandingowa 1
8. Kampania rebrandingowa 2

Newsletter

Wpisz poniżej swój adres email, aby zapisac się na newsletter Programu Scrabble w Szkole. Na podany adres otrzymasz email z prośba od potwierdzenie zapisu.


Świat Scrabble®

Slownepotyczki.pl

Świat Scrabble®

18.11

Zasady gry w Scrabble®

W grze w Scrabble® uczestniczy  2, 3 lub 4 graczy, których zadaniem jest ułożenie na planszy powiązanych ze sobą słów przy użyciu płytek z literami o różnej wartości. Ich rozgrywka przypomina budowanie krzyżówki. Celem w Scrabble® jest uzyskanie jak najwyższej ilości punktów układając słowa w taki sposób, by wykorzystać wartość liter i premiowane pola na planszy. W zależności od umiejętności grających, suma uzyskanych w punktów może osiągnąć 300, 800, a nawet więcej.

Scrabble® oferuje jednak znacznie więcej możliwości rozgrywki. Oto najciekawsze warianty Scrabble®, które powstały z inicjatywy samych graczy.

Belgijka

Wszyscy gracze korzystają z tego samego zestawu liter. Jeden z nich losuje z woreczka, po czym ustawia płytki na jednym stojaku, a każdy z graczy stara się ułożyć z nich jak najlepiej punktowany wyraz. Po każdym ruchu sprawdza się poszczególne wyniki, a słowo z największą sumą punktów  układa się na planszy. Każdy scrabblista otrzymuje tyle punktów, ile wart był wymyślony przez niego wyraz. Następnie stojak uzupełnia się nowymi, wylosowanymi literami, co oznacza powrót do sytuacji wyjściowej z początku gry. Koniec rozgrywki następuje wraz z wyczerpaniem się płytek w woreczku lub kiedy żaden z graczy nie potrafi ułożyć słowa. Zwycięzca to scrabblista, który zgromadził największą ilość punktów.

Co ciekawe…

Jest to bardzo popularna odmiana Scrabble® w krajach francuskojęzycznych. Jednorazowa rozgrywka jest w stanie zgromadzić nawet 1000 uczestników układających wyrazy z tego samego zestawu liter.

Karpatka

W rozgrywce biorą udział dwa zespoły dwuosobowe. Stojaki z wylosowanymi zestawami liter są widoczne tylko dla partnerów drużynowych, którzy siedzą obok siebie. Zespoły na przemian wykładają swoje słowa – jedna para wykonuje dwa ruchy z obu stojaków, następnie druga para robi to samo. Wyjątek stanowi ruch rozpoczęcia gry, kiedy to jedna para może tylko raz wyłożyć słowo na planszę. Istotą Karpatki jest fakt, że gracze mogą porozumiewać się ze sobą wyłącznie za pomocą własnych stojaków z literami. Rozmowy i gestykulacja są zabronione, dlatego tak ważne jest opracowanie przez drużynę odpowiedniego systemu znaków. Koniec gry następuje w taki sam sposób jak w standardowym Scrabble®.

Co ciekawe…

Pomysł na Karpatkę narodził się podczas scrabblowych wczasów w… Karpaczu.

Siódemki

Jest to jeden z trudniejszych wariantów gry w Scrabble®. W rozgrywce bierze udział dwóch graczy
i składa się ona z 20 kolejek. Z każdym ruchem gracz ma trzy możliwości wyboru: może ułożyć wyraz wyłącznie ze wszystkich siedmiu liter ze stojaka, wymienić dowolną ilość płytek, bądź spasować.
Za każdy poprawnie ułożony wyraz zdobywa się jeden punkt. Zwycięzcą zostaje gracz, który w ciągu 20 kolejek zdobędzie największą ilość punktów.

Co ciekawe…

Podczas standardowej gry w Scrabble® wyłożenie wszystkich siedmiu liter ze stojaka nazywane jest skrablem i przysługuje za to dodatkowa premia w wysokości 50 punktów.

Prezesówka

W rozgrywce uczestniczy dwóch graczy, którzy korzystają z dwóch zestawów Scrabble®. Plansze łączy się ze sobą tak, aby stanowiły prostokąt o wymiarach 15 na 29 pól, zakrywając jeden rząd pól premiowanych. Każdy z graczy ma własny woreczek z płytkami, a grę zaczyna wykładając wyraz na jednym z dwóch pól oznaczonych gwiazdką. Drugi gracz na swój pierwszy ruch musi wykorzystać drugą gwiazdkę. W momencie, w którym jeden z graczy wyczerpie litery ze swojego woreczka, może losować z woreczka przeciwnika. Gra kończy się na identycznych zasadach jak w standardowej wersji Scrabble®.

Co ciekawe…

Istnieje też wariant złożony, tzw. Superscrabble (zwany także „Mózg paruje”). Dwóch graczy toczy rozgrywkę na podwójnej planszy, przy czym każdy z nich ma dwa stojaki i jeden worek z literkami. W tej odmianie wynik końcowy często przekracza 1000 punktów!


powrót do listy